domingo, 17 de mayo de 2015

TEMA 5: TDA-H


Què és el TDA-H?

Segons l’associació STILL (Associació de Balears per als nins amb TDA-H),  el TDA(H) és un trastorn d'origen neurobiològic que afecta aproximadament a un 5% de la població en edat escolar. Aquest, es caracteritza per tenir dificultats per a mantenir l’atenció, excés de 
moviment i impulsivitat. 

És freqüent que trobem dit Trastorn associat a altres dificultats, com ara Dificultats d’Aprenentatge, Problemes perceptius motors, Trastorns de l’estat d’ànim, Trastorn negativista-desafiant, i conductes agressives. 

Els tres pilars de dificultat en que es basa aquest trastorn són: desatenció, hiperactivitat i impulsivitat.


Les dificultats pròpies del TDA(H) es troben en les funcions executives, una àmplia gamma d’operacions cognitives dividides en diferents àrees:  
1. Memòria de treball verbal i no verbal.  
2. Autorregulació de l’afecte/motivació/exitació.  
3. Reconstrucció. 
 4. Control Motor. 




Aquestes funcions executives ens permeten:
  • Planificar i seleccionar objectius. 
  • Començar i acabar una tasca: per als nins amb tda-h suposa un gran repte acabar una tasca.
  • Sostenir una activitat en la ment mentre es va fent; no perdre l'atenció.
  • Deixar de banda les distraccions.
  • Autoregular-se.
  • Controlar les pròpies accions.
  • Canviar les estratègies segons el moment.
Per tant, si les persones amb TDA-H presenten problemes de caire cognitiu, inhibir respotes a determinades conductes, també presentaran problemes en habilitats mentals, per tant s'haurà de regular la seva conducta.

Les habilitats mentals són:
- Separar els fets dels sentimients.
- El sentit del passat i del futur.
- Parlar-se a un mateix.
- Desglossar i combinar la informació.


Procés de detecció del TDA-H

He de dir que com tot tipus de trastorn, com més aviat se li diagnostiqui a l'infant molt millor.
Degut a que el trastorn és de caire neurobiològic, el procés de detecció és de tipus clínic o mèdic.
L'edat estipulada per iniciar aquest procés de detecció són els 6 anys ja que anterior a aquesta edat es podria confondre amb el comportament típic d'un infant petit.
El procés de detecció deriva de l'observació de comportaments en la seva quotidianitat; àmbit educatiu i familiar.

Per a la detecció, s'utilitzen diversos tipus d'instruments de diagnòstic com: qüestionaris, entrevistes clíniques, proves i observacions directes.


D'entre les escales més emprades per al diagnòstic del TDA-H, trobem:

Les escales específiques: ADHD RS (Du Paul), Conners, EDAH, Magallanes, SNAP IV.

Les escales de psicopatologia general: Achenbach, BASC, SDQ.

Escales de psicopatologia general: Achenbach, BASC, SDQ.

Destacant l'escala de Conners com la més coneguda dins l'àmbit educatiu.


En quant al tractament...

El procés de tractament per dur a terme ha de ser multimodal:
  • Intervenció psicològica: dirigit tan a pares, professors, i nens, consisteixen en informació del TDAH, pautes de com actuà o afrontar la situació.
  • Intervenció psicopedagògica: tenir en compte el nivell mental de l’alumne des de el punt de vista educatiu, com fer que el procés d’aprenentatge sigui més eficient, allò que li va millor al nin per aprendre.
  • Intervenció farmacològica: en casos d’un nivell molt alt de dèficit d’atenció es duu a terme la medicació de l’infant i els més comuns són dos: un d’ells conté metilfenidato (neuroestimulant) (efecte contrari) i l’altre atomoxetina (no nouroestimulant). 
    Mai donar reforç a la medicació ("Avui esta bé perquè pren algun medicament"), no donar-la públicament.

  • Intervenció educativa:
    - Col·laboració i comunicació de tot l'equip docent
    - Intel·ligències múltiples (kinestèsic i visual)
    - Treball cooperatiu
    - Feedback
    - Motivació i interés
    - Col·laboració entre família i escola
    - Reforçament de l'autoestim

Bibliografia:
Generalitat de Catalunya. (2013). El TDAH: detecció i actuació en l'ambit educatiu. Materials per a l'atenció de la diversitat. Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya. Recuperat de: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/col_leccions/materials_atencio_diversitat/tdah/tdah.pdf








 



No hay comentarios:

Publicar un comentario